RADIO TELEVIZIJA SRBIJE

Kulturno zabavni program

 

Serija: Budi fin

(realizovano oko 100 epizoda od 2000 do 2002)

Kreator projekta: Mirjana Bobić Mojsilović

Urednik emisije: Ranka Jakšić

Scenarista: Željko Hubač

 

(Izbor epizoda)

Epizoda: Oblačenje u pozorištu

1. ext. ispred pozorišta - dan

Ispred Pozorištanca "Puž". (Za glumce iskoristiti decu iz dramskog studija Branka Kockice) Ispred Pozorištanca stoji jedna lepo obučena devojčica. Pored nje je jedan lepo obučen dečak. Preznojava se, razmišlja i najzad joj priđe.

DEČAK: Ćao. Imam kartu više. Hoćeš sa mnom u pozorište?

DEVOJČICA: Hvala, čekam dečka.

DEČAK: Šteta.

2. ext. ispred pozorišta - dan

Devojčici prilazi dečak u trenerci i patikama (DEČAK 2).

DEČAK 2: Idemo li u to tvoje pozorište...

DEVOJČICA: Tako obučen?!

DEČAK 2: Kako "tako obučen". Rekla si da se lepo obučem... Gledaj me kako sam se firmirao. Ceo džeparac sam potrošio za novu trenerku i patike. Idemo ili ne?

DEVOJČICA: Ja idem, ti ostaješ. (Okrene se ka dečaku koji joj je prišao u prvoj sceni) Hej, je l' imaš još uvek onu kartu?

DEČAK: Imam.

DEVOJČICA: Pa, hoćemo li?

DEČAK: A, on?

DEVOJČICA: On je pošao na neko drugo mesto.

DEČAK: Baš šteta.

Dečak i devojčica odlaze. Dečak 2 ostaje sam i zaprepašćen.

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST (Caca Aleksić ili Branko Kockica): Odlazak u pozorište je prava mala svečanost za sve nas. Osećati se lepo znači i nositi se u skladu sa tim. A red se uči od malena. U pozorište se ne ide u patikama i trenerci. Da živimo kao sav normalan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Nenajavljeni u gostima

1. ent. hodnik/soba - dan

Poslovan čovek ulazi u svoj stan. Vratio se sa posla, vidno je umoran, želi što pre da legne u krevet i da se odmori. Ćim je dotakao krevet, začuje se zvono na vratima. On pokušava da ga ignoriše, ali zvonjava je uporna.

UMORNI: E, ne može čovek da se odmori od posla ni u rođenoj kući. Evo, evo...

Otvara vrata i ugleda prijatelja.

PRIJATELJ: De si, ortak, ja u prolazu pa reko' da svratim na kafu.

UMORNI: (promumla) Pa baš na Miljakovcu u prolazu...

PRIJATELJ: (Ulazi u sobu) Napolju vrućina, sav sam se preznojio. Bogami, ovde kod tebe fino, fino... Šta si se tako snuždio. Ej, ja pijem kafu bez šećera.

Umorni ka kuhinji, ponovo se začuje zvono. Na vratima žena sa jednim nemirnim detetom.

ŽENA: Beograđani, 'de ste, Beograđani. 'Ajde ljubi ujku, sine.

Dete neće da se pozdravi.

ŽENA: Dugo te nije video. (Detetu) To ti je od tvog deda Bore, od njegovog pašenoga sin.

Dete otrči u sobu.

ŽENA: Baš volim da te vidim. Imamo vremena da se ispričamo, voz mi ide tek u osam.

DETE: 'Ajde ujko da se igramo konjčeta. Ti si konj, a ja te jašem. Ajde, ajde...

Dete zaskače Umornog, jaše ga. Zvoni telefon. Umorni podiže slušalicu.

SPLIT SKRIN

POZNATA LIČNOST: Zdravo, Petrović ovde. Znaš, onaj dogovor za večeru, što si nas pozvao, eto mi smo za vikend slobodni, pa ako ti nemaš nikakvih obaveza, mi bi došli.

UMORNI: Dogovoreno, samo izvolite.

KRAJ SPLIT SKRINA

2. ent. hodnik - dan

Poznata ličnost spušta slušalicu i obraća se u kameru.

POZNATA LIČNOST: Nekulturno je nenajavljen nekome banuti u goste. Poštujte tuđu privatnost. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne lažite, posebno ne pred decom

1. ent. kuhinja - jutro

(Žena na patosu u joga pozi. Jutarnja seansa. Koluta očima i mrmlja.)

ŽENA: Svakoga dana u svakom pogledu sve više napredujem...

DETE: Mama, je si li videla, tata se sinoć opet olešio?

ŽENA: (Nezainteresovano) Sandrice, sine, zar tako o svome ocu... Sram te bilo. (Nastavlja meditaciju)

DETE: Zašto mene? Nisam se ja ubila od rakije, nego on.

ŽENA: (Trgne se) Ma odakle ti taj uličarski rečnik... E, ti ne možeš da se smiriš dok mi ne pokvariš unutrašnju harmoniju...

(Dete izlazi, ulazi muž.)

ŽENA: Dobro jutro, šećerčiću, može kafica?

MUŽ: Kakvo crno dobro jutro, u glavi mi bruji ko da sam je nabio u košnicu...

ŽENA: Nemoj odmah da vičeš na mene, zašto vičeš na mene... (za sebe) Svakoga dana u svakom pogledu sve više napredujem...

(Zvoni telefon. U kuhinju ulazi ćerka i nosi slušalicu)

DETE: Tata, za tebe je, zovu te s posla.

(Muž odmahuje rukom, pokazuje ženi da uzme slušalicu)

ŽENA: Prvo mi porušite auru, a onda Ružo vadi fleke. Kako ću ovakva, gledaj ruke...

MUŽ: (šapatom) Molim te.

ŽENA: Pravićete vi Ružu od blata... (napadno ljubazno govori) Halo. Hvala, dobro... A vi, Kako napreduje autosugestija. Naravno, na početku je najteže... Milan, on je nazeb'o. Jadničak. Kod lekara je, Strašno, strašno... Zahvaljujem, doviđenja.

MUŽ: Šta kaže?

ŽENA: (Diže ruku u vis) Give me fife! Yes! Poželeo ti je brzo ozdravljenje.

MUŽ: Progutao je!

(Opet zvoni telefon. Tajac.)

MUŽ: To je opet on, zvao je lekara i provalio me, propao sam...

ŽENA: Halo. Da, šta kažete (Počinje da crveni, ubrzano diše) Hvala vam. Ne, olešiću je od batina... (spušta slušalicu) Aleksandra, ćerko nećerko, delikventu maloletni!

MUŽ: Ko je to bio?

ŽENA: (Pokazuje na ćerku) To je gospođicin razredni starešina. Kaže da je već dva dana nema u školi. Gde se smucaš, govori!? Ja sam ti lepo rekla Milane, ne puštaj dete sa tim momkom u grad, meni je on sumnjiv, ima dugu kosu, eto ti sad. (Aleksandri) Od malena si počela da zanemaruješ obaveze, da lažeš roditelje...Od koga si to naučila, od onog tvog mangupa....

DETE: Od vas! (Pobegne iz kuhinje)

MUŽ: Smiri se, molim te.

ŽENA: Ona meni to da kaže, meni njenom roditelju, hranitelju... Kako da se smirim, neću da se smirim! Ubiću boga u njoj!

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: Deca sve upijaju, svaku vašu reč. Zato, budite odgovorni. Ne možete tražiti od njih da ne rade ono što vi radite. Sitna ili krupna, laž je laž! Ne lažite, posebno ne pred decom. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne pljuj po ulici

1. ext. ulica - dan

Momak gricka suncokret. Pljune ljuspicu. Blenda niža, slika se zatamni za 30%.

2. ext. ulica - dan

Momak je sada u drugoj ulici. Zagrize jabuku, crvljivi deo. Pljune. Blenda još niža, slika se zatamni za još 30%.

3. ext. ulica - dan

Momak je sada u trećoj ulici. Sluša utakmicu na tranzistoru, njegov tim je primio gol i on rezigniran pljune. Totalno zatamnjenje.

ZATAMNJENJE

POZNATA LIČNOST (OFF):  nakon mraka dolazi svetlo. Svaki novi dan je prilika da promenite nešto nabolje u vašem životu.

ODTAMNJENJE

Poznata ličnost na terasi neke višespratnice odakle se dobro vidi ceo grad. Najpre krupno u kameru:

POZNATA LIČNOST: Ne pljujte po ulici.

Kadar se širi i vidi se panorama grada.

POZNATA LIČNOST: To je i moj i vaš grad. Da živimo kao sav normalan svet.

 

Epizoda: Budi dobar sa mušterijama

1. ent. mesara - dan

U mesaru ulazi žena. razleda meso.

ŽENA: Imate svinjetinu?

MESAR: Od buta, odvrata, od plećke, sušeno, dimnjeno...

ŽENA: Sveže bih, od buta.

MESAR: Može, koliko?

ŽENA: 200 grama.

MESAR: 200 grama!

Mesar je odjednom postao neprijatan prema ženi. baca pred nju porudžbinu. Obraća mu se druga žena mušterija.

ŽENA2: Može meni 5 kila.

Mesar je naglo živnuo i postao ljubazan.

MESAR: Može, može. Odmah! Treba li vam pomoć do kuće, da pošaljem malog...

POZNATA LIČNOST: Mušterije se ne dele, već uslužuju. Ako radite sa njima, budite prijatni, nemojte se ljutiti kad im vidite novčanik. Da živimo kao sav normalan svet.

 

Epizoda: Njegovo veličanstvo – pešački prelaz

1. ext/ent unutrašnjost automobila - dan

U krupnom planu vozač u automobilu koji stoji. Iz off-a on čuje glas Poznate ličnosti.

OFF: Da li se osećate bezbedno u svom automobilu?

Vozač odrično klima glavom.

OFF: Ne! Zašto?

Vozač odmahuje rukom kao da pokazuje da ima puno razloga.

OFF: Vaša bezbednost, tvrdite, ne zavisi samo od vas.

Vozač potvrdno klima glavom. Pokazuje pantomimski od koga se sve plaši. To prati off poznate ličnosti.

OFF: Plaše vas pijani vozači, veliki kamioni, vozovi na neobezbeđenim pružnim prelazima.

Vozač se strese od straha.

OFF: Strah vas je... Voleli bi ste da saobraćaj bude bezbedniji, ali ne znate odakle da počnete.

Vozač nemoćno sleže ramenima. Plan se širi. Vidimo da je vozač sa automobilom na sred pešačkog prelaza. Zeleno je svetlo na semaforu za pešake. Pešaci ljutito zaobilaze automobil.

POZNATA LIČNOST: Počnite od vas samih. Pešački prelazi pripadaju pešacima i oni moraju biti mesto gde će se osećati bezbedno. Dajmo drugima ono što s pravom tražimo za sebe. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne bacajte petarde

1. ext. ulica – dan

Krupno: Niz kratkih kadrova. Petarde koje gore, nešto malo pre eksplozije. Čuje se muzika iz baleta »Labudovo jezero«.

Širi se plan. Vidimo Poznatu ličnost (Konstantin Kostjukov, ili Denis Kasatkin, ili Konstantin Tešea) koja prilazi delu ulice gde su petarde. Na muzički kreščendo petarda eksplodira i Poznata ličnost skoči. Onda još jedna eksplozija i još jedan skok, i tako redom – uskladiti eksplozije sa muzikom.

Ti skokovi Poznate ličnosti nisu lepi, uplašen izraz na licu, grč u telu. Nekoliko krupnjaka sa razrogačenim očima, sa licem u uplašenoj grimasi. Voditi računa da ritam kadrova prati ritam muzike.

Zvuk petardi nadjačava lepotu muzike. Zatim tišina. Poznata ličnost je pala na pločnik. Iza Poznate ličnosti, na puno mesta vide se ostaci eksplodiranih petardi i puno preprodavaca petardi. Preprodavci su ružno obučeni, prljavi.

Kod preprodavaca petardi jedan Klinac, takođe ružno obučen i prljav, kupuje petarde.

Klinac se sprema da upali petardu. Odjednom on čuje prelepu muziku iz »Labudovog jezera« i vidi jako svetlo. Pred njim se odigrava nešto sjajno i to se vidi na njegovom izrazu lica. Zatečen je, iznenađen.

Pločnik po kome su redom ekplodirale petarde i gde je bilo puno preprodavaca, sada je osvetljen i lep, nema preprodavaca, a po pločniku Poznata ličnost izvodi deo koreografije iz baleta »Labudovo jezero«. Ovoga puta pokreti Poznate ličnosti su predivni, a u ruci mu je novogodišnji balon.

Klinac netremice gleda.

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

2. ent. ulica – dan

Klinac, sada lepo obučen i čist, umesto petarde, u ruci drži balon. Pored Klinca je Poznata ličnost obučena kao Deda Mraz (Božić Bata). Pločnik je i dalje pun svetla, a na njemu oni isti preprodavci, sada lepo obučeni i čisti, prodaju novogodišnje balone.

POZNATA LIČNOST - DEDA MRAZ: Novogodišnji i Božićni praznici su jedinstvena prilika da uživamo u lepoti. Ne dozvolite da želja za slavljem preraste u destrukciju. Ne preprodajte, ne kupujte i ne bacajte petarde. To je ružno, ali i opasno. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

Klinac ispušta balon i balon kreće u vis. Balone ispuštaju i preprodavci. Gomila balona leti put sunčanog i vedrog neba. Muzički kreščendo, pa onda u fade out praporci i zvona.

 

Epizoda: Ne secite jelke

1. ext. park – dan

Baka i Deda sede na klupi ispod jednog velikog zelenog bora. Sa njima je i njihov unuk. Deda uzima unuka u krilo.

DEDA: Vidiš, srećo dedina, ovde na ovom mestu u parku smo ti se ja i tvoja baka upoznali. Baš na ovoj klupi.

UNUK: Pre koliko je godina to bilo?

Deda pogleda u Baku.

DEDA: O godinama se pred damama ne priča. Samo da znaš, tada je ovaj bor bio tek zazelenela, mala jelkica...

UNUK: Ovaj bor bio jelka! Bože, deda, pa to je bilo...

Baka ga prekine.

BAKA: ... Lepo, bilo je lepo kao ovaj bor...

Baka i Deka se zaljubljeno i s nostalgijom u očima pogledaju. Kadar se širi na bor. Unuk ispred bora, kamera u donjem rakursu, bor je još veći i monumentalniji.

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

2. ext. borova šuma – dan

Kroz borovu šumu trči zaljubljeni par. Jure se, smeju i vole u podnožju prelepih  borova. U kadar ulazi Deda Mraz (Božić Bata).

DEDA MRAZ: Molim vas, razmislite pre nego što poželite da posečete jelku. Razmislite o tome hoće li iza vas išta preostati da vam u starosti svedoči o lepoti vaše ljubavi. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

Praporci i zvona u fade out.

 

Epizoda: Praznici su vreme za praštanje

1.ext. livada – dan

Dva seljaka se svađaju oko međe. Jedan uzme kolac i pomeri ga metar ispred, pa ga zabije u zemlju i kaže.

SELJAK 1: Međa je ovde.

Drugi seljak uzme taj isti kolac, izvadi ga iz zemlje, pomeri ga metar u pravcu drugog seljaka i pobode ga.

SELJAK 2: E, jok da je tu, nego je ovde!

SELJAK 1. E, ja kažem da je ovde.

SELJAK 2: A ja da je ovde.

SELJAK 1: E ne biva da je ovde, ako je ovde...

SELJAK 2: Biva da je ovde, jer ovde nikada nije ni bila...

I tako u nedogled.

2. ent. kuhinja – dan

Ekran se deli (split screen). U prvom delu ostaju seljaci koji se svađaju oko međe, a u drugom je bračni par koji se svađa pred detetom. Svađe teku sinhrono, i vizuelno i audio, mada je sad malo jači zvuk iz porodičnog prizora.

ŽENA: Dokle ću ja sama sve u ovoj kući da radim...

MUŽ: A dokle ću ja da slušam tvoje zvocanje...

ŽENA: Ja zvocam, ja!!!

MUŽ: Ti, nego ko! Drndaš, zvocaš, baješ, džgaješ...

ŽENA: Sram te bilo od ovog deteta...

MUŽ: Sram tebe bilo od njega...

ŽENA: Mene, pa ti si monstrum, ti si...

I tako u nedogled.

Ekran se dalje deli u četiri prizora, u dva gornja su seljaci i porodica, u trećem se dva dečaka tuku, u četvrtom se vidi vozač kako viče kroz prozor i psuje...

I tako se broj na koji se deli ekran multiplicira (U svakom mogu da budu različite svađe, ili se pak ove četiri variraju). Zvuk se meša do haosa.

Odjednom čuje se zvuk praporaca koji se meša sa sve jačim zvukom zvona. Ovaj harmonični zvuk nadjača buku iz gomile sitnih prizora na koje je podeljen ekran.

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

Ekran se deli po istom principu multiplikacije. Na livadi se seljaci rukuju. Žena i muškarac se grle, a njihovo dete se smeje. Dva klinca se smeju, čovek koji vozi automobil sa osmehom otpozdravlja...

U kadar ulazi Deda Mraz (Božić Bata).

DEDA MRAZ: Praznici su i vreme je da zaboravite na svađu. Učimo se praštanju umesto zameranju, osmesima umesto namrštenim licima, lepim rečima umesto psovkama... Nek' nam svaki dan bude praznik pa da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

Praporci i zvona u fade out.

 

Epizoda: Naučite decu da kažu hvala

1. ent. soba - dan

Muž leži u krevetu. Pored njega devojčica, njegova ćerka.

MUŽ: Ženo, daj mi cigare.

ŽENA: (Dodaje mu cigarete) Evo.

2. ent. soba - dan

Muž sedi u fotelji. Pored njega devojčica, njegova ćerka.

MUŽ: Ženo, de je ono pivo.

ŽENA: (Dodaje mu pivo) Evo ga.

3. ent. soba - dan

Muž čuči pored televizora. Pored njega devojčica, njegova ćerka.

MUŽ: Ženo, idu li te kokice.

ŽENA: (Dodaje mu kokice) Ide.

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

4. ent. soba - dan

U stan ulazi komšinica i daje čokoladu detetu.

KOMŠINICA: Izvoli.

ŽENA: Kako se kaže, zlato mamino.

Devojčica ćuti i slegne ramenima.

POZNATA LIČNOST: Vaše dete Vas posmatra, sluša i sve upija. Naučite ga ličnim primerom, upotrebljavajte pred njim reči "molim" i "hvala". Da živimo kao sav normalan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Stavljajte djubre u plastičnu kesu

1. ext. pored kontejnera - dan

Novinar prilazi kontejneru pored koga je bakica (bilo bi poželjno da je bakica u kontejneru, ako je moguće, a inače bakicu igra muškarac, nije važno koliko je verna maska jer je u pitanju parodija).

NOVINAR: (iz krupnjaka) Dobar dan dragi gledaoci, vi gledate emisiju "Radnici na privremenom radu u Srbiji". (Širi se kadar) Pored nas je gospođa Simonida Špilhaus, devojačko Jocić, državljanka SR Nemačke rođena u Srbiji, gde se trenutno i nalazi na privremenom radu. Gospođo Špilhauz, vaše cenjeno zanimanje je?

BAKICA: Ja sam ti, sinko, visokokvalifikovani perač kontejnera - iznutra.

NOVINAR: Zanimljivo, takoreći jedinstveno... Šta vas je privuklo da dođete u Srbiju?

BAKICA: Perspektiva. Ostala sam bez posla u Nemačkoj jer su tamo počeli da bacaju đubre u kontejner u nekim odvratnim crnim plastičnim kesama.

NOVINAR: Ovde, znači, ima posla?

BAKICA: Ima, fala Bogu. Naši... Tj. vaši, kad zafrljače punu kantu onako đuture, ulopaju ceo kontejner, da čistiš tri dana po celu smenu.

NOVINAR: Eto, dragi gledaoci, privreda je oživela, nova radna mesta su svuda oko nas, radna snaga stiže iz inostranstva, jednom rečju, progres! Srećan rad, baba!

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: (drži u ruci plastičnu kesu) Progres je nešto sasvim drugo. Đubre stavljajte u plastične kese. Da živimo kao sav normalan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Đubre kroz prozor

1. ent. kuhinja - dan

Poznati košarkaš baca kroz prozor crnu kesu punu đubreta.

2. ext. pored kontejnera - dan

Crna kesa sa đubretom pada pravo u kontejner.

3. insert

Snimak s navijačkih tribina. Oduševljenje kad je postignut koš (preuzeti iz sprtske)

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

4. ext. pored kontejnera - dan

Pored kontejnera raspuknuta kesa sa đubretom. Prilazi poznati košarkaš. U ruci mu je puna kesa sa đubretom.

POZNATI KOŠARKAŠ: (pokazuje na prosuto đubre ported kontejnera) I najveći majstori ponekad pogreše. Veština je u domaćem vaspitanju.

Poznati košarkaš baci kesu sa đubretom u kontejner.

POZNATI KOŠARKAŠ: Ne bacajte đubre kroz prozor. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Derbi

1. ent. sportska sala - dan

Sjajno opremljena, fensi sportska sala. Navijač Crvene Zvezde, zalizan, obučen u firmiranu navijačku opremu. Na rukama mu bokserske rukavice. On u ratničkom zanosu, krvnički udara rukama i glavom u boksersku vreću i urla.

ZVEZDAŠ: Zvezda, Zvezda!

Pored Zvezdaša navijač Partizana. On i Zvezdaš su kao blizanci (ne bukvalno, ali isti kvalitet opreme, fensi i sl.) Partizanovac takođe u ratničkom zanosu šutrira i rukama udara u konja sa hvataljkama i takođe urla:

PARTIZANOVAC: Partizan, Partizan!

Zastanu i zajedno u kameru:

ZVEZDAŠ I PARTIZANOVAC: Mi treniramo za derbi!

Sve ovo prati muzika intenzivnog ritma. A zatim sledi muzički prelaz, kao kad se smanji broj obrtaja na gramofonu. Ređa se nekoliko kadrova slow motion. Naizmenično Zvazdaš i Partizanovac. Zvezdašu cure bale dok udara glavom u boksersku vreću, Partizanovac, nakon što je udarcem oborio konja sa hvataljkama, pada na leđa uz bolnu grimasu, potpuno iskrivljenog lica urla u plafon (kao Roki, nprm.)  Kamera se fokusira u smeru tog krika, ka plafonu i izvoru svetlosti, koji postaje sve intenzivniji, kao fleš.

2. ent. stan - dan

Poznata ličnost zavaljena u fotelju, gleda derbi na TV-u. U off-u se čuje komentator (uz obavezno »dragi gledaoci...«).

POZNATA LIČNOST: Zbog takvih ja derbi pratim na televiziji i tako će biti sve dok tribine ne postanu bezbedno mesto za pravo sportsko navijanje. Razlika između navijača i huligana je ta što ovi drugi nisu potrebni sportu. Budimo potrebni, navijajmo kao sav normalan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Dajte krv

1. inserti

Nekoliko kadrova raznih kataklizmi (rat, rušenje zgrada, poplave i sl.)

POZNATA LIČNOST (OFF): Naš svet, nažalost, nije savršen i mi tu često ne možemo ništa. Međutim, ma koliko izgledali ponekad bespomoćni, ipak vredi pokušati.

2. ent. zavod za tranfuziju krvi

U ordinaciji Zavoda nekoliko kreveta na kojima ljudi daju krv. Na jednom od kreveta poznata ličnost (najbolje neki sportista). Daje krv.

POZNATA LIČNOST: Dajte krv bar jednom godišnje, zdravo je i za telo i za dušu. I što je najvažnije, apsolutno je bezbedno. Da živimo kao sav normalan svet.

 

Epizoda: Cveće na balkonu

1. ent. kuhinja - dan

Žena i muž u kuhinji. Muž ustaje.

ŽENA: Gde ćeš?
MUŽ: Nešto da uzmem s balkona.
ŽENA: E, super, taman i meni da doneseš neke stvari.
MUŽ: Šta ti treba?
ŽENA: Izvadi iz kace malo kiselog kupusa za ručak, uzmi i malo kiselih krastavaca, teglu ajvara, crni luk i krompir obavezno, vidi ispod stalaže da pronađeš one stare patike malom za fizičko, nove su mu se iscepale, ako nisu kod stalaže, vidi ispod sanki u ćošku, tu su i naše zimske cipele, treba d se pendžetiraju...
MUŽ: Čekaj, čekaj, da zapišem.
ŽENA: Piši.

2. krupno - časovnik

Vidimo kako je prošlo nekoliko časova. Žena još uvek diktira mužu koji je već ispisao nekoliko metara hartije (iskoristiti onu kompjutersku perforiranu, koja je spojena).

POZNATA LIČNOST: Sanke, kace za kupus i stare cipele držite u podrumima. Na balkonu zasadite cveće.

3. insert

Nekoliko kadrova lepo uređenih podruma u kojima su zimnica i stare stvari, naizmenično sa lepim balkonima na kojima ima puno cveća.

POZNATA LIČNOST: Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Čuvajte parkove

1. insert

Snimak šuma Amazonije.

OFF POZNATE LIČNOSTI: Ovo su šume Amazonije. Zovu ih - pluća sveta.

2. ext. park - dan

Snimak zapuštenog parka, prepunog đubreta, polomljenih klupa i sl.

OFF POZNATE LIČNOSTI: A ovo su naši parkovi.

U zapuštenom parku na polomljenoj klupi sedi čovek koji ima napad kašlja.

OFF POZNATE LIČNOSTI: Kakva pluća, takvo i zdravlje.

3. ext. park - dan

Lepo uređen park sa puno cveća. U sred parka Poznata ličnost.

POZNATA LIČNOST: Čuvajući naše parkove čuvamo i naše zdravlje. Nije fora uništavati lepo oko sebe. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Burgijanje

1. ent. soba - dan

Momak u ratničkoj spremi ala Švarceneger ili Stalone. Dakle, vojničke čizme, pantalone, bez košulje, sa maramom oko vrata, ratničkim bojama na sebi (pustite mašti na volju). U ruci mu bušilica. U pozadini se vidi sat. Minut do 15 časova. Momak "turira" bušilicu i tačno u 15 časova, uz ratnički poklič i neviđeno zakrvavljene oči, kreće da burgija zid (ili dasku, parče metala...)

2. ext. poljana - dan

Širi se plan i vidimo usamljeni kućerak na poljani. (ovaj kadar može da se uzme iz arhive, dakle kadar neke usamljene kuće iz nekog sela, vidi arhivu putopisnih emisija, ili kadar iz nekog filma) OFF - Iz kućice se i dalje čuju urlici i brujanje bušilice.

ZATAMNJENJE
ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: On to može sebi da priušti u svojoj divljini. Ako živite među ljudima (kadar centra grada, lepe zgrade) poštujte njihovo pravo na odmor. Nemojte burgijati od tri do pet. Da živimo kao sav normalan svet.

 

Epizoda: Brza vožnja u pijanom stanju u novogodišnjoj noći

1. ext. ulica - dan

Ispred automobila pijani dizelaš.

DIZELAŠ: Sine, sa'ću da letim 200 na sat. Kakva crvena svetla. Brzina to je život! Pajkani? Znam im šemu patrola. Prostudirao brat. Nikad me neće uhvatiti.

2. insert

Snimci saobraćajnih udesa izazvanih brzom vožnjom.

3. ent. bolnička soba - dan

Insert iz bolničke sobe, odelenje ortopedije.

POZNATA LIČNOST (Neko iz MUP-a ili glumac u uniformi MUP-a): U novogodišnjoj noći se puno pije, a saobraćajna policija ne može uvek da bude na svim mestima u gradu. Tamo gde nas trenutno nema, tamo je mesto vašoj vozačkoj savesti. Život je vrednost koju zajedno moramo čuvati. Ne ulazite u kola pod dejstvom alkohola. Da vozimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

Epizoda: Anoreksija

1. ext. ulica - dan

Poznata ličnost ispred bandere.

POZNATA LIČNOST: Ovo je gospođica NN koja je posle duže upotrebe 62 preparata za mršavljenje uspela da se sakrije iza bandere.

Širi se kadar. Vidimo metlu koja stoji uspravno.

POZNATA LIČNOST: A ovo je gospođica XX koja je postavila svetski rekord u mršavljenju i uspela da se sakrije iza drške od metle. (Aparte, poverljivo u kameru) Nadam se da je neće uzeti kao etalon za izračunavanje prosečne potrošačke korpe.

U kadru prelepa devojka, izrazitih oblina.

POZNATA LIČNOST: A ovo je moja devojka. Ona se ne krije. Ona je zadovoljna sobom, a donekle i sa mnom.

Poznata ličnost uhvati devojku pod ruku i krene niz ulicu. Okrene lice kameru i dobaci:

POZNATA LIČNOST: Nije fora izgledati anoreksično. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne vodite ljubav sa vašim automobilom

1. ext. ulica - dan

Par šeta ulicom. Ona zaljubljena, on uznemiren. Zaneseno, patetično, skoro groteskno.

ONA: Znate, malo sam zatečena, taj vaš iznenadni telefonski poziv, ovaj tajni sastanak...
ON: Draga moja, ako mogu tako da vas nazovem...
ONA: Molim vas izbrišimo sve granice među nama...
ON: Ovo je za mene tako delikatna situacija, ali taj pritisak moje srce više ne može da izdrži...
ONA: Recite!
ON: Svake večeri vas sanjam.
ONA: Ah...
ON: Vi anđelu, sreći, najvećem blagu, mojoj najdražoj ljubavi...
ONA: Ljubavi...
ON: U tom jezivom snu bušite gume i grebete ga ključem po karoseriji!
ONA: Molim!?
ON: Preklinjam vas, zakunite se da mom automobilu nećete naneti nikakvo zlo, molim vas! Evo, kleknuću pred vama...

Ona ga udari tašnom po glavi i on padne.

ONA: Idiot!

PRETAPANJE NA PARKING

2. ext. parking - dan

Poznata ličnost i ONA, ispred perionice automobila. Ljube se.

POZNATA LIČNOST: Ne vodite ljubav sa svojim automobilom. Dovoljno je da ga redovno perete. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Extazi - pazi

1. ent. soba - dan

Mladić gleda u fotografiju na kojoj je slikan njegov razred u srednjoj školi. Ima tridesetak đaka. Preko jednog lica pojavi se velika crna tačka i to lice nestane sa fotografije. Na istom principu, jedno po jedno, lica nestaju. Na kraju na slici ostaje samo mladić koji je na početku gledao u fotografiju.

POZNATA LIČNOST: Nemojte dozvoliti to ni sebi ni vašim prijateljima. Droga je smrtonosni porok. Extazi - pazi! da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: GSP - kupite karatu

1. ext. ispred stadiona Zvezde - dan

Tapkaroš prodaje karte za derbi.

TAPKAROŠ: Derbi, derbi. Istok, zapad, sever i za Grobare jug. Sedenje, stajanje, čučanje... Derbi, derbi...

Prilazi jedan kupac.

KUPAC: Pošto?

Tapkaroš zausti da mu kaže, ovaj ga zaustavi.

KUPAC: Polako, polako mi kaži, slovce po slovce, da se ne preturim od cene.

TAPKAROŠ: (Polako, slovo po slovo) P-e-t-s-t-o.

KUPAC: Lele, preturi se... Čega petsto, kome majku... Cenjkaš li se ti malo?... Jok... Ta ti osobina ne valja, da znaš. Daj tri... (Kupuje karte i priča) More sve bih ja vas tapkaroše poapsio... Tri za sever. Zar ti ja ličim na Grobara... Da sam ja neka vlast samo pola sata, znao bi se red za kupovinu karata u ovoj zemlji.

Nakon završene kupuprodaje slede kadrovi u kojima kupac ide ka stanici, čeka autobus, ulazi u nj. a za njim ide kontrolor.

2. ent/ext. autobus GSP - dan

Kontrolor i kupac.

KONTROLOR: Kartu molim.

KUPAC: Pa mene li si našao od ovolikog sveta bez karata da zezaš.

KONTROLOR: Kartu morate da kupite.

KUPAC: Jelte? Ti će mi kažeš... More makni mi se dete sa očiju dok te nisam izbacio kroz prozor. On će mene, staru švercersku kosku da navlači na kartice i markice...

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: Za zadovoljstvo derbija kupićete kartu po bilo kojoj ceni, jer zadovoljstva nemaju cenu. Da bi vožnja GSP-om postala zadovoljstvo, potrebno je najpre da počnemo da kupujemo karte. Ne kod tapkaroša, već na prodajnim metima GSP-a. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne vršite nuždu u haustorima

1. ext. stanica GSP-a - dan

Momak čeka autobus, gleda na sat, nema autobusa. Uznemiren je, piški mu se. Ugleda haustor u blizini. Trči, otvara vrata.

ZATAMNJENJE

U off-u se čuju šuštanje vode i zvuci olakšanja.

ODTAMNJENJE

2. ext. ispred vrata haustora - dan

Momak izlazi iz haustora. Divna muzika. On je opušten, zadovoljan (kao iz reklame "Probavita"). Iz ulaza, ispod zatvorenih vrata sliva se žućkasta tečnost. On nastavlja da hoda. Odjednom svi sa stanice GSP-a se okreću ka njemu. On prilazi stanici, ljudi se izmiču i gledaju ga sa gnušanjem. On ne razume o čemu se radi. Širi se plan i vidimo mokre tragove od njegovih cipela koji vode ka vratima haustora.

POZNATA LIČNOST (predlog: Eva Ras koja je često glumila Baba sere): Nije sramota to što drugi znaju šta ste radili u haustoru. Sramota je to što ste uradili. U vašem gradu postoje javni WC-i. Haustori su ulazi u nečije kuće. Da živimo kao sav normalan svet.

 

Epizoda: Kašnjenje na sastanak

1. ent. dnevna soba - dan

Kancelarija. Šef ljut, zadihan ulazi zaposleni.

ZAPOSLENI: Šefe, izvinite što kasnim, ali nisam ja kriv. Lift u zgradi se zaglavio, kola nisu htela da upale, taksista je upao u gužvu, a onda mi je pukla guma, pa sam čekao GSP, u žurbi nisam kupio kartu te su me oni kontrolori izbacili na sledećoj stanici, onda sam krenuo peške pa me je isprskao automobil, a dok mi je sekretarica sušila pantalone nestalo je struje...

ŠEF: Ovoga puta ste zakasnili na sastanak više od sata. To vam je rekord.

ZAPOSLENI: Ali, nisam ja kriv...

ŠEF: Svaki dan kasnite po čitav sat na posao i uvek imate nekakvo opravdanje. A, da li ste nekada pokušali da pođete sat ranije od kuće?

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: Tačni su oni koji pođu na vreme. Ni jednog poslodavca ne interesuju vaše avanture na putu od kuće do posla. Njega interesuje samo to da dođete na vreme na posao. Da živimo kao sav kulturan i tačan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne potkradajte roditelje

1. ent. dnevna soba - dan

(U ovoj epizodi koristi se animacija ruke. Obavezno iskoristiti lutkarsko umeće Gorana Balančevića, glumca Malog pozorišta "Duško Radović")

GLAS DETETA (OFF): Ovo je moja desna ruka. Ona je po prirodi radoznala, svuda bi da zavuče svoj nos. (razraditi slikom) Kad je bila sasvim mala naučila je na ličnom primeru šta su to vrela voda, vruća ringla i slično. (razraditi slikom) To je bolelo, bolelo, pa je mama mazala raznim mastima i na kraju je zacelilo. Međutim, postoji nešto što je moja ruka jednom uradila i tu nikakve masti nisu pomogle. Moja je ruka, bez maminog pitanja, ušla u njen novčanik. Onda se mama obrukala u prodavnici, jer nije imala da plati, svi su joj se smejali i onda ona nije htela da razgovara sa mnom nedelju dana. Bila je ljuta, govorila mi je da sam ista kao onaj poznati lopov... (biip) a mene je to bolelo više od bilo kakve opekotine. Zato sam ja mojoj ruci zauvek zabranila da bez pitanja otvara mamin novčanik. I ona me od tada sluša!

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: Postoje različite vrednosti u životu. Jedna od njih svakako je poverenje. Najteže se stiče, a najlakše gubi. Krađa je krađa, mala ili velika, svejedno. Onaj koji krade zove se lopov. A navike se stiču u mladosti. Ne potkradajte roditelje, ne gubite njihovo poverenje. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Ne uzimajte pravdu u ruke

1. ent. soba - veče

Momak sedi u sobi. Ima velike podočnjake, u pižami je. Iz komšiluka se čuje nesnosna, vika, cika i sl.

OFF POZNATE LIČNOSTI: Davno je prošla ponoć. Vi ne spavate zbog nesnosne buke. Iako ste ga već nekoliko puta upozorili da je preterao, vaš komšija i dalje pravi buku. Mislite da je vreme da odlučno reagujete. Kako?

Momak uzima veliku motku (bejzbol palicu) i uz ratnički poklič (i ratničke boje, ala Rambo, namazane po licu) kreće ka izlazu iz sobe. U off-u se čuju zvuci tuče i deformisan zvuk muzike do prestanka (kao kad nestaje struja koja napaja uređaj).

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST: (U levoj ruci drži motku) Ne uzimajte pravdu u svoje ruke. (Pokazuje da u desnoj ruci drži telefonski aparat i pokazuje na nj.) Ako vas ometaju, povite policiju. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti fin.

 

Epizoda: Perite kosu

1. ent. kuhinja - dan

Situacija treba da liči na jednu epizodu iz Pajtona. Prljava kuhinja, mnoštvo isparenja od šporeta na kome se krčkaju najgroznija jela na svetu, baba zamotana u brdo šalova sedi u stolici koja se ljulja i štrika, ali bez vunice. U glavnoj ulozi muškarac preobučen u domaćicu. Kartonima dihtuje vrata od terase.

BABA: Ćerko, kad ćeš da mi kupiš vunicu?

DOMAĆICA: Ćuti baba i štrikaj.

Domaćici se učini da duva promaja, obliže kažiprst, uperi ga u vis.

DOMAĆICA: Zatvaraj taj prozor, promaja je!

Ulazi muž. Guši se od isparenja.

BABA: Sinko, jesi li mi kupio vunicu?

MUŽ: (Babi) Ćuti baba i štrikaj. (Domaćici) Aman ženo, samo jedan prozor da otvorim, pogušićemo se.

DOMAĆICA: Nijedan. Od smrada još niko nije umro, a od hladnoće umiru svaki dan. (Pogleda ga u kosu, vrisne) Opet si prao kosu!

MUŽ: Bila je masna...

DOMAĆICA: Šta masna! Hoćeš da nazebeš pa posle ja da te služim i trošim pare na lekove. Ide zima, vrata i prozore treba zatvarati, masnu hranu treba jesti i štoje najvažnije... (Pogleda ka sinu, koji je hipik sa dugom i izrazito masnom kosom) Kaži ti sine ovom tvom ludom ocu štaje najvažnije.

BABA: Unuk će babi da kupi vunicu.

SIN: (Babi) Ćuti baba i štrikaj. (Domaćici) Kevo, brate, znam odgovor. Najvažnije je: Ne prati kosu!

DOMAĆICA: Odgovor je tačan, pametno moje čupavo.

SIN: (Rukom pokazuje hipi pozdrav) Peace brother, kevo!

DOMAĆICA: (U kameru) Dakle, šta je naravoučenije ove epizode?

BABA: Kupite babi vunicu!

SVI: Ćuti baba i štrikaj!

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

POZNATA LIČNOST (Neka lepa žena sa izrazito lepom i dugom kosom): Perite kosu svaki dan. Masna kosa je razlog više da vas smatraju nekulturnim. Da živimo kao sav kulturan svet. Nije teško biti čist i fin.

 

Epizoda: Tužakanje

1. ent. soba - dan

Dva seljaka, Milisav i Radoslav, se žučno raspravljaju.

RADOSLAV: Dobro, bre, Milisave, je l ta šljiva raste na moje imanje.

MILISAV: More Radoslave, ta šljiva baca grane preko mojega plota. Zato su te šljive preko plota moje, a one iza plota tvoje.

RADOSLAV: E neće da bidne da je tako. Na mojoj zemlji raste, ja je zalivam, a ti da mi jedeš moje šljive, zagrcnuo se dabogda.

MILISAV: Nemoj da me vređaš verbalno, da te ne tužim na sud.

RADOSLAV: Ja ću tebe, bre, da tužim što mi otimlješ šljive.

MILISAV: Na sud!

RADOSLAV: Na sud!

ZATAMNJENJE

ODTAMNJENJE

2. ent. soba - dan

Dok poznata ličnost govori u pozadini se vide Milisav i Radoslav kako polove šljive i dele pojednu polovinu svakome.

POZNATA LIČNOST: Pokušajte sami da rešite svoje svakodnevne probleme dogovorom. Ne zatrpavajte sudove bespotrebno svakojakim tužbama. Da živimo kao sav normalan svet.

RADOSLAV: Jes, a čija je košpica?

Muzička fraza iz "Zone sumraka" u off-u.